Slutet gott - allting gott!

image17

Så ska det se ut...!

Har jagat hela helgen, och vilken helg det var.. Ja, men jag säger bara... ingen som var med och jagade i lördags (framför allt) lär glömma den dagen i första hand... då jag sköt på min första älg! Men det gick inte direkt som planerat.

Vid 6-tiden eller nåt sånt var jag framme vid mitt pass, ett litet torn gjort av plåt. Herregud va stilla jag var tvungen o vara, minsta rörelse bara när man ska kliva in i ett plåttorn hörs ju långa vägar... och med älgens hörsel dessutom!!!



Men så plötsligt! En kvart senare kommer älgen (en fin tjur) gående längre bort på myren... Sakta sakta lunkar han på, och så stannar han till... bara nån hundradels sekund (tydligen).. Skottet går! I samma ögonblick tar han ett litet hopp, vilket gjorde att skottet ´träffade... men nedanför var jag hade tänkt skjuta! Jag visste att älgen var träffad, men jag visste också att han inte var död.

Hela teamet (jaktlaget) hjälptes åt hela dagen (och vi snackar HELA DAGEN!!!) med eftersök... och vid en bäck (skadade älgar uppsöker vatten, för att kunna kyla ner sig) ligger älgen... men reser sig upp igen och går in i skogen. Efter ytterligare några om och men: PANG PANG*  Två smällar - nu är älgen i himlen!
Det var en annan i jaktlaget som drog sista strået. Han stod då näst intill öga mot öga med tjuren. Vi transporterade älgen till slakthuset och där flåddes den och hängdes.

 En höstblomma till honom, "HH".

Efter 15 timmar på jakt.... utan mat o vatten... kunde jag lugnt fara hem igen... med gott samvete... och äta middag (kl 19.30) och sova gott! Men jag säger bara det.... nästa älg jag skjuter på - faller direkt!

Men! Jag fick älghjärtat och hornen... och så här gick det till när hornen/huvudet tappade allt skinn o kött som skulle bort:

 

Sen blir den så här fin:

image20

Slutet gott... allting gott...

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hejsan!! Jo en sån hund är såå fin, får hoppas vi får en sådan nu :) Ja du har verkligen dansat länge nu, vad skoj. Jag ska nog till kalix kring den 12 okt, kanske hinner förbi er då?? om ni är i kalix då?? Kram kram.

Postat av: Hanna

Jo det stämmer det är verkligen bland det svåraste som finns. Att få barn alltså, alla som får det borde se det som en välsignelse eller liknande för vissa kan det ju vara så himla svårt. Jo förrut när man var yngre då trodde man att man blev med barn hur lätt som helst och var nästan orolig att man skulle bli det nu när man vill ha det då blir man inte det så lätt :) men nån gång kommer det väl.. Jag vill oxå börja med älgjakt... vad kul det ser ut :) kram kram.

2007-09-25 @ 10:12:39
URL: http://hannis83.blogg.se
Postat av: Tessah

Grattis till första älgen :) hihi lät ju riktigt skojj och jaga hehe.
Hoppas allt bra annars gumman.
Diggar din blogg nu ju när du uppdaterar ;)kramis

2007-09-25 @ 16:32:09
URL: http://www.tessah.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback